Telah menjadi kebiasaan dan trend terkini majlis perkahwinan orang bandar diadakan di dewan. Antara faktor utama pengantin memilih untuk mengadakan majlis di dewan berbanding rumah adalah disebabkan kawasan yang terhad di rumah dan keselesaan tetamu.

Selain itu, ada yang berpendapat mengadakan majlis di dewan lebih menjimatkan dan mudah diurus. Pengantin dapat menjimatkan kos menyewa kanopi dan dapat menjalankan majlis walaupun dalam keadaan cuaca hujan.

Tetapi bagaimana memilih dewan yang tepat? Ini yang sering terjadi bila anda tidak berhati-hati dalam pemilihan dewan. Ianya akan menjadi mimpi buruk sekiranya anda tersalah pilih dewan.

Berikut adalah beberapa perkara yang perlu anda ambil kira sebelum membayar deposit untuk menempah dewan.

1. Availabiliti Dewan
Pastikan anda tentukan tarikh majlis anda terlebih dahulu dan kemudian hubungi individu yang menguruskan tempahan dewan. Pastikan dewan tersebut mempunyai kekosongan tempahan pada tarikh yang anda pilih sebelum anda membuat perkara-perkara seperti yang kami senaraikan di bawah.

2. Saiz Dan Lokasi Dewan
Dewan yang dekat dengan rumah akan lebih memudahkan anda melakukan urusan persiapan majlis anda. Apabila tiba hari majlis, urusan anda dengan vendor yang akan melakukan kerja-kerja persiapan majlis mudah dipantau tanpa perlu berulang-alik dengan jarak yang jauh. Juga pastikan saiz dewan bersesuaian dengan jumlah tetamu yang dijemput. Takut nanti jadi seperti tin sardin pula. Dewan yang mudah diakses dan tidak terlalu terpencil juga penting agar ianya mudah ditemui

3. Kondisi Dan Kemudahan Asas Dewan
Pastikan dewan dilengkapi dengan kemudahan asas seperti tandas, surau, penghawa dingin atau kipas dan bilik persalinan. Kebanyakan dewan menyediakan kemudahan asas ini. Jika mereka menyediakan kemudahan ini, pastikan anda membuat pemeriksaan terhadap kondisi kemudahan ini. Pastikan kipas dan tandas berfungsi dengan baik.

4. Tempat Letak Kereta (Parking)
Untuk memastikan keselesaan tetamu anda, pastikan dewan yang anda tempah mempunyai tempat letak kereta yang luas. Ianya sangat penting bagi memastikan tetamu anda tidak berjalan jauh untuk mencari tempat letak kereta.

5. Dinding Serap Bunyi
Sekiranya anda menempah penyedia karaoke atau PA System, pastikan dinding dewan yang dipilih mempunyai ‘sound proof board’ atau penyerap bunyi. Ini penting untuk memastikan majlis anda tidak hingar-bingar.

6. Buat Pemantauan Dan Siasatan
Luangkanlah sedikit masa untuk datang ke dewan tersebut untuk melihat majlis orang lain. Rasakan sendiri keselesaan dewan tersebut melalui pemerhatian anda dari jauh. Lihat pencahayaan dewan tersebut. Adakah ianya cukup terang untuk majlis anda? Adakah dewan tersebut panas bila tetamu telah ramai? Dimanakah susun atur untuk pelamin dan meja makan beradab yang sesuai? Berapakah bilangan meja yang boleh dimuatkan di dalam dewan tersebut? Ini semua penting sebelum anda membuat pembayaran deposit.

7. Menepati Bajet
Akhir sekali, pastikan harga sewaan dewan menepati bajet anda. Tidak rugi bayar lebih jika kreteria di atas dapat di penuhi. Kebiasaannya, penyelia dewan akan meminta anda membayar deposit sewaan dan deposit kebersihan. Kebersihan dewan adalah tanggungjawab anda. Jika anda meninggalkan dewan dengan keadaan yang kotor, deposit kebersihan tidak akan dipulangkan.

Diharap dengan perkongsian ini, perancangan anda untuk memilih dewan akan dilakukan dengan lebih terperinci dan dapat menjadikan majlis anda lebih sempurna.

Sumber

0 komen pembaca

Tiada komen lagi. Jadi yang pertama komen artikel ini.

Buat Komen

Nota: Alamat e-mel anda tidak akan dikongsi oleh pihak ketiga. Ruang bertanda * adalah wajib diisi.